gjw-praha.cz

Stavby a modernizace železničních tratí, stanic či vleček
Provozování drážní dopravy a pronájem stavebních strojů

Donelli PTH 350

POKLADAČ PRAŽCŮ DONELLI PTH 350

patří mezi stroje na zřizování kolejového roštu, které na našich tratích nemají letitou tradici. Po úspěšném odzkoušení v roce 2004 se rozhodla naše firma přistoupit k zakoupení této technologie. Technologická jednotka, tvořena dvěma portálovými jeřáby a závěsnou traverzou, byla zakoupena v Nizozemí a před jejím nasazením na tratích SŽDC prošla komplexní opravou u firmy SaZ Sázava.


Hlavními výhodami této technologie jsou:

 

  • jednoduchost,
  • manipulace s pražci v nevyhnutné míře,
  • minimalizace počtu inventárních kolejnic,
  • úspora výlukových časů proti „tradičním“ technologiím.

 

Portálové jeřáby jsou tvořeny rámem, který se skládá ze dvou dolních podvozků, pohybujících se po pomocné drážce, a z horního portálového mostu, který je s podvozky spojen pomocí zvedacích válců. V rámu jsou integrovány elektrické a hydraulické obvody a vzduchem chlazený motor. Přenos výkonu je hydrostatický na všechna čtyři kola s dvojitým okolíkem. Portálové jeřáby je možné přepravovat na návěsu nákladního auta nebo na plošinovém voze.
 
Zřizování kolejového roštu probíhá montáží v ose s tím, že značná část práce je mechanizovaná. Po příjezdu pracovního vlaku na tzv. startovací úsek se portálové jeřáby otočí, nakolejí na pomocnou drážku a přesunou se nad traverzu, kterou uchopí. Celá technologická jednotka je připravena k práci v průběhu několika minut. Vystrojené pražce se pomocí řetízkových úchytů přivěsí na traverzu a postupně se přepravují na místo pokládky, kde se každý druhý odvěsí a zbývající polovina se odvěsí návazně. Tento cyklus se opakuje. Po položení dostatečného počtu pražců se pomocí zařízení na nasazování kolejnic přesunou kolejnicové pásy montážní drážky na rozložené pražce. Před upnutím upevňovadel se provede ručně případná korektura rozdělení pražců.

Kromě pokládky pražců lze dvojici portálových jeřábů bez traverzy použít i jako pokladač kolejových polí.

Od nasazení stroje v roce 2005 bylo touto technologií zřízeno přes 100 km kolejí, a to i pro jiné zhotovitele: Chládek a Tintěra Litoměřice, SKANSKA, OHL ŽS, Subterra, Viamont DSP, Eurovia, Trnavská stavebná spoločnosť.